Om os

Vi er alle interesserede i, at vores børn og unge lykkes. I skolen. I det sociale. I livet. Men for de 7 % af vores børn og unge, der er ordblinde, er vejen dertil ofte lidt længere. Når arbejdet med bogstaverne volder problemer, og ordene ikke giver mening, kan skolegangen være præget af nederlag og stigmatisering. Men sådan behøver det ikke at være.

Gennem mere end 12 år har Ordblindetræning hjulpet flere end 3.000 børn og unge til at få succes med læring. Ordblindhed varer livet ud, og derfor giver vi ordblinde børn og unge strategier, der hjælper dem til at hjælpe sig selv.

Ordblindetræning blev stiftet i 2012 af Thomas Mose og Mikael Højbjerg, der begge er ordblindelærere/læsevejledere og cand.pæd. i didaktik (dansk). Kort efter blev Henriette Neerholt, som er uddannet folkeskolelærer og læsevejleder, en del af teamet. I dag er vi Danmarks største udbyder af ordblindeundervisning.

Vi er de eksperter, som forældre, lærere og skoler kan læne sig op ad, når der er brug for specialiseret viden om – og værktøjer til – ordblindhed. For det er og bliver et fælles ansvar at skabe det bedste læringsfundament for ordblinde.

Ordblindetræning tilbyder både private kurser, samarbejder med kommuner og skoler, informationsaftener for forældre og efteruddannelse af lærere, læsevejledere og andre fagpersoner. Vi udvikler desuden også prisvindende undervisningsmaterialer til børn, unge og voksne med ordblindhed.

Vores metoder og tilgang bygger på dokumenteret viden og er krydret med et praksisnært mindset, som sikrer, at det teoretiske fundament altid er tæt forbundet med det anvendelsesorienterede.

Hos Ordblindetræning tror vi på, at vi alle har potentiale for at få det liv, vi drømmer om – også ordblinde. Det kræver blot, at vi hver især har de rette værktøjer med på vejen.

Image Description
Image Description

Er du nysgerrig på vores undervisningsmaterialer?

Ordblindetræning udvikler både analoge og digitale læremidler til undervisning af ordblinde, som vi udgiver i samarbejde med forlagene Alinea, Praxis og Akademisk Forlag.

Vi har udviklet materialer til ordblinde børn, unge og voksne, hvor de arbejder med relevante strategier til læsning, stavning og anvendelsen af læse-skriveteknologi.

Se materialer til ordblinde
Image Description

Mikael Højbjerg

Uddannet folkeskolelærer, læsevejleder, ordblindelærer samt cand.pæd. i didaktik (dansk).

Lærebogsforfatter til de anmelderroste analoge og digitale læse-stavematerialer, ”Fingernemt”, "Ord", "CampOrd", ”Spil med Ord”, Skriv med LST” og ”Fonologik”.

Prisbelønnet for sit arbejde inden for læsefeltet, bl.a. kåret til årets succes af Jydske Vestkystens læsere, vinder af årets iværksættervirksomhed samt vinder af Reach for Change, TV3 og Viasats Game Changer-pris på 400.000 kr. Desuden vinder af Alineas Læremiddelpris for materialet, "Ord".

Image Description

Thomas Mose

Uddannet folkeskolelærer, læsevejleder, ordblindelærer samt cand.pæd. i didaktik (dansk).

Lærebogsforfatter til de anmelderroste analoge og digitale læse-stavematerialer, ”Fingernemt”, "Ord", "CampOrd", ”Spil med Ord”, Skriv med LST” og ”Fonologik”.

Prisbelønnet for sit arbejde inden for læsefeltet, bl.a. kåret til årets succes af Jydske Vestkystens læsere, vinder af årets iværksættervirksomhed samt vinder af Reach for Change, TV3 og Viasats Game Changer-pris på 400.000 kr. Desuden vinder af Alineas Læremiddelpris for materialet, "Ord".

Image Description

Henriette Neerholt

Læsevejleder

Henriette er uddannet folkeskolelærer og læsevejleder og har mere end tyve års erfaring med undervisning og forældresamarbejde i grundskolen.

Henriette har altid elsket at undervise, og hendes mangeårige erfaring gør, at man føler sig helt tryg i hendes faglige ekspertise.

Hun tror på, at en kombination af en god portion faglighed og smil - samt gode og trygge rammer for børn og unge - giver dem troen på, at de kan lykkes. Udover at undervise en masse børn og unge afholder Henriette også kurser for lærere og forældre.

Henriette er medforfatter på læremidlet “Fingernemt” og hovedarkitekten bag succesen ”Spil med Ord”. Herudover har hun været med til udvikling af flere af vores digitale platforme.

Image Description

Kasper Hall

Uddannet cand.mag og har beskæftiget sig indgående med sproglyde, grammatik, tekstproduktion, genrer - alt sammen med et fokus på undervisning.

Kasper elsker at se eleverne gøre flotte fremskridt på kurserne, herunder at se dem udvikle større sikkerhed i læsning, stavning og brugen af hjælpemidler. Han går meget op i at skabe et læringsrum og en undervisning med variation, succesoplevelser og plads til sjov, leg og bevægelse.

Derudover har Kasper bidraget med indhold til en række af Ordblindetrænings digitale læringsportaler.