Den bedste indsats på skoler og i kommuner

Vi designer læringsforløb for elever med ordblindhed og usikker fonologisk kodning til både skoler og kommuner.

Vi sammensætter tilpassede forløb, som sikrer, at både elever, forældre og fagligt personale får den støtte, de har brug for.

Bliv ringet op inden for 24 timer:

En indsats, der matcher jeres behov og ønsker

Forløbet tilpasses naturligvis den enkelte skoles særlige ønsker og behov, men ser ofte ud som beskrevet herunder:

For skolens elever (og forældre) tilbydes:

  • Førtest af eleven ifm. kursusstart
  • Ugekursus man.-fre. kl. 9-14. Indhold: Grundlæggende ordlæse- og stavetræning og kobling af de lærte strategier til funktionel anvendelse af LST. Herudover typisk også undervisning i digitale læsestrategier samt hensigtsmæssige strategier til skriftlig kommunikation.
  • Eftertest og rapport, der beskriver elevens aktuelle færdighedsniveau samt behov for (konsoliderende) støtte i skolen.
  • Forældredeltagelse i to timer på kursets førstedag, hvor (it)strategierne gennemgås.
  • Evalueringsmøde om fredagen med fokus på, hvordan hjemmet/skolen bedst muligt kan støtte op om barnet.
  • Mulighed for mentorordning til barnet via Ordblindetrænings mentorkorps.

For skolens personale og ledelse tilbydes:

  • Kompetenceudvikling mshp. understøttelse af eleverne i almenundervisningen (ordblindevenlig undervisning).
  • Adgang til Ordblindetrænings support (understøttelse af elevernes fortsatte udvikling - herunder: hvordan sikrer vi, at progressionen fastholdes).

Mange skoler bruger Ordblindetræning som et årligt boost for elever, forældre og personale, hvilket frigiver tid til læsevejlederne til andre opgaver. Andre skoler bruger dette forløb som et udviklingsforløb med henblik på selv at overtage konceptet, evt. fortsat superviseret af Ordblindetræning.

Image Description

En indsats, der matcher jeres behov og ønsker

Vi har landets dygtigste undervisere og kan derfor tilbyde en indsats, som virkelig kan gøre en forskel her og nu for eleverne, og som samtidig arbejder ind i skolen.

Vores forløb sikrer:

  • At eleverne opnår fonologiske kompetencer
  • At eleverne kan anvende LST funktionelt
  • At alle skolens lærere kan støtte ordblinde elevers læring
  • At forældre involveres og bidrager til elevens læring.

Vores tilbud kan desuden målrettes skolens forskellige trin, inkludere ordblindeundervisning i engelsk eller indeholde yderligere lærerkurser.

Ordblindeindsatser

Vores ordblindeindsatser til skoler og kommuner følger 3 faser:

Image Description

Planlægning

Baseret på en fælles analyse og behovsafdækning designes en ordblindeindsats, som matcher netop jeres behov.

Image Description

Målrettet forløb

25 timers undervisning af eleverne over en uge, kursus for forældrene samt kompetenceudvikling af det faglige personale varetaget af Danmarks fremmeste eksperter inden for ordblindeundervisning og med brug af læremidler fra Alinea og Praxis.

Image Description

Rapportering

Elevernes faglige udvikling dokumenteres, og der gives anbefalinger til videre arbejde – alt sammen leveret i en udførlig skriftlig rapport.

"Arbejdet med Ordblindetræning har virkelig gjort en forskel for vores elever. Man kan se, at de både på det personlige og det faglige plan har rykket sig rigtig meget"
Image Description
Image Description

Danmarks fremmeste eksperter

Ordblindetræning er stiftet af Thomas Mose og Mikael Højbjerg, der i dag regnes som to af landets fremmeste eksperter, når det kommer til undervisning af ordblinde.

Ordblindetrænings øvrige undervisere er nøje udvalgt pga. deres høje faglighed og personlige kompetencer, så mødet med Ordblindetræning altid er præget af professionalisme, dyb faglig indsigt og et positivt mindset, som styrker elevernes tro på egne evner.

Image Description

Markedets bedste læremidler

Ordblindetræning har tæt samarbejde med Alinea, som er Danmarks førende læremiddelforlag. Sammen udvikler vi læremidler til undervisning af ordblinde, og sammen har vi sikret markedets stærkeste udvalg.

Vi er stolte af de priser, som vi har modtaget for udviklingen af læremidler, og de flotte ord, som anmeldere gennem årene har givet vores udgivelser med på vejen.

På baggrund af kundens ønsker og behov udvælger vi relevante læremidler, som danner udgangspunkt for undervisningen.

Danmarks største udbyder af ordblindeundervisning

Vi har afdelinger i København, Aarhus, Esbjerg og Odense, men underviser i hele landet.

Bliv ringet op

Vi står altid til rådighed, så vi kan hjælpe med at finde den bedste løsning.

Eller send os en e-mail: [email protected].

Vores hold af førende eksperter

Mød de eksperter, som står bag Ordblindetrænings tilbud til skoler og kommuner

Image Description

Mikael Højbjerg

Ordblindetræning

Medstifter af og administrerende direktør for Ordblindetræning med et brændende ønske om at skabe de bedste rammer for undervisning af ordblinde. Mikael har en baggrund som ordblindelærer og læsevejleder, er cand.pæd. i didaktik (dansk) og er forfatter til prisbelønnede læremidler.

Image Description

Thomas Mose

Ordblindetræning

Thomas er medstifter af Ordblindetræning, og han elsker at se, hvordan ordblinde børn og unge rykker, når de tilbydes den rigtige støtte. Thomas har en baggrund som ordblindelærer og læsevejleder, er cand.pæd. i didaktik (dansk) og er forfatter til prisbelønnede læremidler.

Image Description

Jesper Lyders Andersen

Alinea

Jesper er redaktionschef hos undervisningsforlaget Alinea. Han har alle dage været optaget af at give de børn og unge, som kæmper med ordblindhed, matematikvanskeligheder eller personlige og sociale udfordringer, bedre muligheder for at lykkes.

Image Description

Johan Linde

Praxis

Redaktør hos forlaget Praxis. Johan har i mange år arbejdet med kompetenceudvikling og med at skabe gode rammer for de børn og unge, som har det svært i skolesystemet. Johan kender betydningen af en vedholdende indsats, og han knokler for, at ingen børn og unge lades i stikken.

Jeg vil medgive min varmeste anbefaling til Ordblindetræning, fordi de er så dygtige til gennem kurser at motivere ordblinde til LST og indgyde nyt håb og drive. De er vildt skarpe og pædagogiske, når de afholder deres inspirerende kurser for ordblinde børn samt lærere, læsevejledere og forældre. De sætter lærerige processer i gang hele vejen rundt, og det har været overvældede at spotte progressioner og dermed ny energi hos vores ordblinde børn. Vores læsevejledere har deltaget i en del af undervisningen, og de har herved fået indsigt i, hvordan de efterfølgende kan støtte op og guide lærerteamet samt forældre på egen skole for at sikre ligeværdige deltagelsesmuligheder for de ordblinde.

Ordblindetræning har vildt dygtige læsevejledere ansat, som sikrer, at al undervisning -uanset modtager - er meningsfuld og motiverende. De efterlader den ordblinde fuld af håb og motivation og alle omkring den ordblinde fyldes med yderst relevant viden.

Dorte Thue Hansen, PPR, Svendborg Kommune